onsdag den 17. maj 2017

Sommerfolket er (også) en kærlighedserklæring til sommerhuset

Om fjorten dage udkommer første afsnit af min serie Sommerfolket. Sommerfolket er en række fortællinger om kærlighed og sanselighed i 1960'erne - men det er også en kærlighedserklæring til sommerhuset

Det begyndte med en primitiv bjælkehytte i Hemsedal i Norge, da jeg var otte år, en hytte, hvor jeg lykkelig drømte, at jeg var Heidi i Alpeonkels hjem oppe på bjerget. Og siden har de været i mit liv, sommerhusene og hytterne: Det smukke husmandssted på Ærø, den nybyggede hytte i Idre, det nedlagte landbrug ved en jysk skov, hytten i midnatssol på en fjeldtop på en nordnorsk ø; fiskerhuset på Fur, sommerhuset bogstaveligt talt på kanten af Vesterhavet - og alle de andre. Hvor har jeg tilbragt mange uger og måneder i sommerhuse og hytter i Danmark, Norge og Sverige! Lykkelige, lyse uger.
For sommerhuset kan noget helt særligt:

I sommerhuset har vi har følelsen af at være i kontakt med en oprindelig tilstand, en tilstand hvor naturen var størst og mennesket småt. Vi hengiver os til havet, himlen, sandet, skovene, fjeldene, læner os til dem og tanker ro.
Og med roen kommer friheden til at være den bedste udgave af os selv, til lige at trække vejret og mærke, hvor vi egentlig er i tilværelsen, og hvor vi gerne ville være.
Sommerhuse er drømmehuse, hvor nye ideer og muligheder viser sig for os. Vi opdager nye livsveje i småt og stort, vi finder ny kærlighed - eller genopdager gammel.
Og vi fantaserer og dagdrømmer, hvorved vores sjæl næres og styrkes til den videre færd.

Næring til drømmen og fantasien - og skriveriet
For mig er sommerhuset som drømme- og fantasisted blevet noget helt særligt i den del af mit voksenliv, hvor jeg har været forfatter, for hvor har jeg skrevet mange, mange sider i sommerboliger rundt om i landet.
Da jeg skrev Sommerfolket, sad jeg i novembermørket i et ensomt sommerhus med buldrende brændeovn og hunden ved min side for at nå min deadline, og det faktiske sommerhus og sommerhusene i fortællingen snoede sig sammen på en helt speciel måde.

Sommerhuset som begreb er en rød tråd i mit liv, og jeg fornemmer, at mange andre har det på samme måde. Og nu har jeg givet sommerhuset sin egen fortælling i Sommerfolket.
Eller rettere: Det er fem Vestkystsommerhuse, der "kommer til orde" i serien: Solbjørg og Ulfs monstrum med alle de arvede møbler; Toves lillebitte hytte, kyndigt og yndefuldt bygget af gamle margarinekasser; Frederiks hipt moderniserede arvestykke; Ingrids faldefærdige gamle fornemhed med alle de fine detaljer og ikke mindst Christian og Bodils velholdte landsted, som emmer af tradition og gode penge.

Om nogle af "mine" sommerhuse og sommerhusoplevelser er til stede i Sommerfolket? Ja, helt bestemt.
Men jeg siger ikke hvor - der må læserne selv have lov at gætte.

---

Sommerfolket udgives af Lindhardt og Ringhof / Saga som en digital serie på seks afsnit (lydbog og e-bog) samt efterfølgende som papirbog. Første afsnit udkommer 1. juni 2017.

..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.